Thursday, May 19, 2011

Leo AWS : Guruku, Penyajak Gigih

Hari raya puasa tahun 2009, tanpa aku duga aku bertemu kembali salah seorang bekas guru yang pernah mnyemai benih-benih ilmu pada usia remajaku di SMK. Beliau yang pernah menabur benih segar ilmu sedari aku di tingkatan 1 hingga tingkatan 4. Beliau seorang guru yang aku kagum, dengan senyum sentiasa terukir di bibirnya melawan gegak kerenah remaja kami sekelas.
Hajat saya menolong adik saya menyampaikan kiriman daripada SN Prof Muhamad Hj. Salleh (adik saya Pegawai Penyelidik di bawah seliaan Prof Muhamad pada ketika itu) kepada seorang penyajak kelantan, dan saya yang menawarkan diri untuk menjemput penyajak tersebut ke rumah dari satu tempat. Dan di sinilah saya dapat berjumpa dengan seorang bekas guru yang sekian lama aku terkenang-kenang. Rupanya guru saya ini masih aktif berjuang di medan puisi seperti dulu. Kami berkesempatan bercerita serba sedikit tentang alam puisi. Sempat sedikit saya menyelongkar perit jerih perjuangan guru saya ini di hijau padang sastera negara. Setelah bersegaran kira-kira sejam dengan secawan kopi o dan cerita-cerita perjuangan dan kembara hidup di rumah saya, guru saya memohon untuk pulang. Saya dihadiahi senaskhah buku terbaru karya beliau, diterbitkan sendiri oleh beliau.Terima kasih cikgu. Terima kasih yang sebenar luas atas ilmu yang ditumpahkan selama ini. Terima kasih cikgu...

No comments:

Post a Comment